Cadangan Bajet Anda

Cadangan Bajet Anda
Azy HS | 012-2348432

Wednesday 15 January 2014

IBU MENGANDUNG & PENYUSUAN SUSU IBU




Andainya anda mengambil suplemen untuk tujuan penyusuan, perlulah difahami bahawa vitamin bukanlah salah satu cara untuk membanyakkan susu ibu. Vitamin diambil demi memastikan tubuh ibu sentiasa sihat, bertenaga, ceria dan terus bersemangat dan secara langsung mampu membekalkan susu ibu kepada si manja.

Kejayaan penyusuan antaranya adalah bergantung kepada kesihatan ibu.
Konsep asas penyusuan perlulah difaham terlebih dahulu iaitu LEBIH KERAP BAYI DISUSUKAN atau LEBIH KERAP SESI PERAHAN MAKA LEBIH BANYAK SUSU IBU DIHASILKAN.

Pengambilan vitamin akan memberi kesan yang besar dalam dunia penyusuan, sekiranya si ibu memenuhi keperluan-keperluan berikut dengan penuh disiplin dan konsisten.

1. Si ibu kerap menyusukan bayi secara langsung ATAU bagi ibu yang berkerjaya, membuat sesi perahan yang konsisten setiap 3 jam atau tidak lebih dari itu sehingga payudara benar-benar kosong.

2. Si ibu memastikan pengambilan air yang seimbangdan secukupnya setiap hari iaitu tidak kurang dari 3 liter sehari dan memastikan tidak berdiet dalam menjayakan penyusuan lengkap buat si manja.

3. Si ibu juga digalakkan mendekatkan diri dengan tuhan demi memastikan keseimbangan keperluan rohani dan jasmani dititikberatkan. Bagi muslim, doa dan zikir sangat digalakkan bukan hanya semasa membuat sesi perahan atau sedang menyusukan bayi tetapi menjadikan amalan rutin agar mudah mencapai gelombang ketenangan supaya penyusuan dapat berlangsung dengan lancar.

Cadangan saya vitamin yang sesuai diambil semasa berpantang dan seterusnya memberikan penyusuan terbaik kepada bayi ialah:

1. B-Complex
* Ia sebagai penenang (anti-stress), elak kemurungan, dengan kata lain ialah meroyan & menstabilkan hormon.

2. Vitamin C
* Ia penting untuk pembentukan kolagen, mempercepatkan penyembuhan luka, serta memperbaiki tisu sel yang rosak semasa bersalin.

3. Vitalea
* Ia adalah multivitamin dengan iron yang lengkap dengan pelbagai kumpulan vitamin & mineral yang diperlukan oleh badan tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakan makanan perlu dielakkan. Iron pula sangat pentinguntuk tubuh ibu yang telah mengalami banyak kehilangan darah sewaktu bersalin.

4. Zinc complex
* Ia membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutamanya luka dalaman (rahim). Zinc merupakan suplemen terbaik bagi kalangan ibu yang tidak makan ikan haruan atau pun pati ikan haruan. Zinc juga membantu masalah 'kedinginan' selepas bersalin.

5. Energizing Soy Protein (ESP) & Ostematrix (kalsium-magnesium beserta vitamin D)
* Kedua-dua suplemen ini membantu mengurangkan risiko bayi kuning. Ia juga memberi tenaga dan membantu melancarkan penyusuan susu ibu.

6. Alfalfa/lechitin/herblax
* Ia membantu memudahkan dan melancarkan sistem penghadaman dengan cara yang lembut serta mengatasi masalah sembelit. Walaubagaimana pun, pengambilan alfalfa digalakkan selepas 14 hari bayi dilahirkan. Alfalfa merupakan suplemen penting untuk boost penghasilan susu serta membantu memekatkan susu dan susu menjadi lebih lemak. Alfalfa membantu perkumuhan  lebih lawas dan membuang angin dalam badan yang mana bayi menyusu juga susah mengalami kembung perut.

7. OmegaGuard
* Ia membantu peredaran darah dalam tubuh dengan baik dan membantu perkembangan otak bayi serta pertumbuhan yang lebih baik.

Ada yang beranggapan susu banyak tanpa suplemen. Tetapi bagaimana dengan tahap kesihatan anda sebagai ibu dan juga kualiti susu kepada bayi? Benar susu ibu adalah yang terbaik tersedia membekalkan antibodi kepada tubuh bayi, tetapi sejauh mana bekalan antibodi tersebut dapat dibekalkan? Bayi kembung dll..Bagi ibu yang berjaya menghasilkan susu banyak tapa suplemen, kalsium dalam tubuh telah kurang melalui penyusuan, gigi reput, sakit pinggang, mudah letih, emosi tidak terkawal antara kesan-kesan yang kadang-kadang tidak kita sedari bahawa yang tubuh kita memerlukan suplemen / vitamin.

Sayangi diri anda, sayangi bayi anda, sayangi keluarga kita demi masa depan.

Saya berkongsi kerana saya juga mempunyai anak dan keluarga, dan jangan kita mementingkan diri sendiri.

hubungi saya. sms / whatsapp : 012-2348432 - Azy.

Salam Sayang

fb : Azy HS
emel : ammrshilmi@yahoo.com
sms/whatsapp : 012-2348432

Petikan daripada majalah iSihat keluaran Mei 2013.


Photo: Set ibu mengandung shaklee membantu anda untuk mengekalkan kesihatan optimum. Dengan pengambilan yang konsisten, anda mampu menghilangkan kencing manis semasa mengandung, Hb yang rendah dan darah tinggi. InsyaAllah

Jadual waktu sekolah untuk diberi PERCUMA ! Klik http://bit.ly/1cmdp7Z

Sharing is caring | silakan untuk LIKE dan SHARE

Set ibu mengandung shaklee membantu anda untuk mengekalkan kesihatan optimum. Dengan pengambilan yang konsisten, anda mampu menghilangkan kencing manis semasa mengandung, Hb yang rendah dan darah tinggi. InsyaAllah :)

Hubungi saya Azy 012-2348432

No comments:

Post a Comment

Facebook Comment